bird
sun

13

DROGIE DZIECI.

Na dzień dobry zapraszamy Was na małą rozgrzewkę.

Spróbujcie się zastanowić i przypomnieć sobie (może macie ogródki działkowe i przydomowe, spędzacie czas na działce, w ogrodzie, u babci i dziadka, pomagając 

w wiosennych pracach), co trzeba robić, jaką pracę wykonać, aby podziwiać piękne, kolorowe, wiosenne ogródki, kiedy wszystko rozkwitnie i będzie pięknie, 

i kolorowo?

Nauczymy się nowej piosenki „Ogrodniczka” Posłuchajcie.

 

Jestem sobie ogrodniczka,

Mam nasionek pół koszyczka.

Jedne gładkie, drugie w łatki,

A z tych nasion będą kwiatki.

Ref.:

Kwiatki, bratki i stokrotki1

Dla Malwinki, dla Dorotki.

Kolorowe i pachnące,

Malowane słońcem.

 

Mam konewkę z dużym uchem

Co podlewa grządki suche.

Mam łopatkę, oraz grabki

Bo ja dbam o moje kwiatki.

 

Ref.:

Kwiatki, bratki i stokrotki

Dla Malwinki, dla Dorotki

Kolorowe i pachnące,

Malowane słońcem.

Porozmawiajmy o naszej piosence:

·        Kim jest bohaterka piosenki?

·        Co miała w koszyczku?

·        Jak wyglądały nasionka?

·        Czy były jednakowe?

·        Co miało wyrosnąć z tych nasionek?

·        Jakich narzędzi używała mała ogrodniczka?

·        Do czego one służą (łopata, konewka, grabie)?

Proponujemy Wam zapoznać się z budową rośliny. Rodziców poprosimy 

o przekazanie dzieciom poniższych informacji:

·        Podziemną częścią rośliny są korzenie, które pobierają wodę z ziemi.

·        Przez łodygę transportowana jest ona do liści i kwiatów.

·        Pod wpływem światła w listkach tworzą się składniki odżywcze oraz tlen.

·        W ten sposób liście odżywiają roślinę.

·        Kiedy owady lub wiatr zapylą kwiatki powstaną owoce i nasiona.

Proponujemy teraz narysowanie ogródka wg instrukcji.

Posłuchajcie uważnie poleceń Rodzica i narysujcie na kartce w odpowiednich miejscach to, co mówi. Zaczynamy!

„MÓJ OGRÓDEK”

 

·        na górze, na środku kartki narysuj słoneczko,

·        po obu stronach słoneczka, narysuj chmurki (po lewej i prawej stronie),

·        na dole kartki narysuj płotek,

·        na środku kartki narysuj rabatkę,

·        na rabatce narysuj 3 tulipany czerwone i 2 tulipany żółte.

 

Twój ogródek jest piękny i kolorowy!

Prosimy Rodziców o wyjaśnienie pojęcia: „grządka”, „rabatka”.

Ogród (klik)

 

Motylkowe zabawy z Trampolinkiem    środa, 13.05.2020r.

Temat: W gospodarstwie.

Cele: budzenie zainteresowania światem przyrody, poznawanie zwyczajów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego, utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych oraz dopasowywanie do odpowiadających ich gatunkowi zwierząt  dorosłych , zachęcanie do myślenia i dzielenia się doświadczeniami na określony temat, wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem.

Przeczytajcie, posłuchajcie…

     „W zagrodzie”  Bożena Forma

Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.
Gospodyni Gosia
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.
Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.
Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę.

Zwierzęta także mają swoje  mamy:

2

Czy wiecie skąd się bierze mleko?

Posłuchajcie:

Ciocia i wujek Marty mieszkają na wsi. Zajmują się hodowlą krów. Krowy mieszkają w oborze, która codziennie jest sprzątana. Ściany wyłożone kaflami, każdego dnia są myte i spłukiwane ciepłą wodą. Krowy muszą być czyste i zdrowe. Często odwiedza je pan weterynarz i sprawdza czy nic im nie dolega. Mleko, które dają przez cały rok jest bardzo zdrowe. Krowy dojone są każdego dnia. Można to robić ręcznie lub przy pomocy elektrycznej dojarki. Następnie w specjalnych pojemnikach, zwanych cysternami, mleko wiezie się do mleczarni. Tam zostaje dokładnie zbadane czy nie zawiera bakterii, które mogą wywołać choroby. Mleko szybko się psuje, dlatego musi być szybko przetworzone. Otrzymuje się z niego: jogurty, sery, mleko w proszku, kefiry, lody, śmietanę, masło, maślankę. Część rozlewa się do butelek i kartonów. Gotowe produkty rozwożone są do sklepów.

Teraz obejrzyjcie film i spróbujcie rozwiązać zadania.

           Gimnastyka buzi i języka – bajeczka ortofoniczna:

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.

Posłuchajcie, zaśpiewajcie :

                                                           Miłej zabawy!