bird
sun

12

Witamy wszystkich w kolejnym dniu.

Posłuchajcie piosenki „W naszym ogródeczku”.

Teraz zapraszamy do zabawy ruchowo-naśladowczej do naszej piosenki.

W naszym ogródeczku (rysujemy rączkami przed sobą małe kółeczka)

Zrobimy porządki x3 („grozimy” paluszkiem wskazującym raz jedną, raz drugą rączka)

Wygrabimy ścieżki (naśladujemy grabienie)

przekopiemy grządki (naśladujemy kopanie łopatą)

Raz, dwa, trzy (3 razy klaszczemy w rączki)

Potem w miękką ziemię

włożymy nasionka x3 (naśladujemy wkładanie nasionek)

Będą się wygrzewać

na wiosennym słonku x3 (rączki do góry i „wkręcamy” żarówki)

Raz, dwa, trzy (3 razy klaszczemy w rączki)

Przyjdzie ciepły deszczyk (ruszamy paluszkami nad głowa)

i wszystko odmieni x3 (powoli w kierunku podłogi ruszamy paluszkami i przykucamy)

W naszym ogródeczku

grządki zazieleni x3 (pokazujemy raz jedna, raz drugą rączką „piękny ogródek”)

Raz, dwa, trzy (3 razy klaszczemy)

Proponujemy kolejną zabawę z rymowanką K. Boreckiej.

Dziecko siedzi na krzesełku, dywanie lub tapczanie, a rodzic chodzi po pokoju (jest ogrodnikiem) i mówi:

„Chodzę sobie po ogrodzie, zgadnij co tu robię?”

 

zatrzymuje się i naśladuje czynności wykonywane przez ogrodnika. Dziecko odgaduje co robi ogrodnik.

Następnie można zaproponować zmianę.

Przed zabawą proponujemy porozmawiać z dziećmi jakie czynności wykonuje ogrodnik?

2

źródło: „Nauczycielka Przedszkola”

Dla chętnych proponujemy  razem z dzieckiem w reklamowych gazetkach wyszukać narzędzia ogrodnicze, powycinać je, ułożyć i przykleić na kartce. Następnie zaproponować dziecku, aby już samodzielnie dokończyło rysunek używając kredek (dorysować kwiaty, grządki, rabatki, płotek itp.)

„Latające dmuchawce”- praca plastyczna, poznanie sposobu rozsiewania się mniszka lekarskiego. Rodzic zadaje dzieciom zagadkę:

Nie jest kuzynem motyla czy bąka,

a spotkać go można na polach i łąkach.

Chodź nie jest owadem, bardzo dobrze lata,

roznosi nasionka w róże strony świata. (dmuchawiec)

Rozmowa z dzieckiem o mniszku lekarskim, pokazuje zdjęcia kwiatów i owocostanów (dmuchawców). 

 

,Motylkowe propozycje zabaw z Trampolinkiem , wtorek, 12.05.2020r.

Temat: „Pożyteczna dżdżownica”.

Cele: poznanie znaczenia i roli dżdżownicy w środowisku przyrodniczym,

budzenie zainteresowania życiem zwierząt, uwrażliwianie na piękno i bogactwo przyrody. Ćwiczenie sprawności dłoni.

Witajcie drogie dzieci ! Już na początek przygotowałam Wam zagadkę, dzięki której dowiecie się, o czym będziemy dziś rozmawiać?

  • Co to jest ?- zagadka obrazkowa

1

  • Poczytaj Mamo, poczytaj Tato - ciekawostki z życia dżdżownic

Te dziwne stworzenia mieszkają w glebie. Ich delikatne ciało jest zbudowane z segmentów w kształcie pierścieni. Pokrywa je śluz, który ułatwia zwierzętom poruszanie się pod ziemią. Swoją nazwę dżdżownice zawdzięczają temu, że podczas deszczu, tzw. dżdżu, wychodzą na powierzchnię. Te dziwne stworzenia mieszkają w glebie. Ich delikatne ciało jest zbudowane z segmentów w kształcie pierścieni. Pokrywa je śluz, który ułatwia zwierzętom poruszanie się pod ziemią. Swoją nazwę dżdżownice zawdzięczają temu, że podczas deszczu, tzw. dżdżu, wychodzą na powierzchnię.

Te niewielkie, zupełnie niegroźne i bezbronne stworzenia są smakowitymi kąskami dla wielu zwierząt, np. dla ptaków, jeży i kretów a także dla niektórych zwierząt domowych ( czy wiesz jakich?). Odgrywają ważną rolę w przyrodzie nie tylko jako pokarm dla mięsożerców. Drążąc korytarze w ziemi, spulchniają ją i napowietrzają. Dzięki ich działalności inne organizmy mają lepszy dostęp do związków odżywczych i wody, które pobierają z gleby. Mądrzy ogrodnicy chętnie hodują te pożyteczne stworzenia w kompostownikach – dzięki dżdżownicom powstaje wspaniały nawóz, którego można użyć, by uzyskać obfite plony.

  • Polubić czy się bać ? - wiersz do czytania „ Dżdżownica” ( zał. pdf do pobrania)
  • Czy dżdżownice są pożyteczne? – film edukacyjny o pożytecznej roli dżdżownic.

  • Zachęcam Was do założenia hodowli dżdżownic w domu i prowadzenia codziennych obserwacji. A jak to zrobić podpowie wam film. Przyjemnej hodowli i obserwacji!

UWAGA: ważne jest, aby dzieciom uświadomić konieczność umieszczenia dżdżownic w naturalnym środowisku – tam, skąd zostały wykopane – po zakończonych obserwacjach i doświadczeniach. Najlepiej wspólnie z dziećmi „oddać” je naturze.

           Swobodne wypowiedzi dzieci ukierunkowane przez pytania:

Jak  wygląda dżdżownica? Czy ma głowę, tułów? Jak się porusza? Czy ma nogi? Dlaczego dżdżownica włożona do pojemnika z ziemią zakopuje się? Gdzie żyje? (pod ziemią) Dlaczego tam żyje? Czego nie lubi? (światła). Gdzie można spotkać dżdżownice? (np. w ogrodzie, na grządkach). Dlaczego tunele wydrążone w ziemi przez dżdżownice są potrzebne?

  • A oto pomysł na pracę plastyczną „ Kolorowa dżdżownica”- rysuj po śladzie a następnie pokoloruj lub wypełnij wydzieranką z papieru kolorowego. (zał. pdf do pobrania)
  • Piosenka Trampolinka „ Roztańczone zwierzaki” (zał.do pobrania)
  • Na koniec trochę gimnastyki- naśladowanie ruchów dżdżownic - dzieci kładą się na podłodze i poruszają się jak obserwowane dżdżownice:     kurczą się i wyciągają, przemierzając drogę.

Dżdżownica - tekst wiersza

Dżdżownica

mp3