bird
sun

1

01.06.2020r.

Witajcie!

W tym tygodniu będziemy się zajmować tematem związanym z życiem zwierząt egzotycznych i ich środowiskiem. Jednak zanim podejmiemy ten temat, to chcemy Wam powiedzieć, że doskonale pamiętamy o dzisiejszym dniu.

Międzynarodowym Dniu Dziecka.

To święto nie tylko maluchów, ale i także nas dorosłych, którzy w oczach swoich rodziców nadal są  małymi dziećmi. Dzień Dziecka często po brzegi wypełniony jest przeróżnymi atrakcjami, prezentami i życzeniami.

Z tej okazji chciałybyśmy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia.

ŻYCZYMY WSZYSTKIM DZIECIOM,

ABY ICH DZIECIŃSTWO

BYŁO JAK NAJLEPSZE

I ABY TRWAŁO JAK NAJDŁUŻEJ!!!

Posłuchajcie piosenki i zatańczcie. Zapraszamy do wspólnego tańca z mamą, tatą, bratem, siostrą, babcią, dziadkiem...

Posłuchajcie wiersza Dominiki Niemiec „Polubić różnice”.

 

Choć ktoś jest inny, inne ma zdanie,

Inny ma wygląd albo ubranie,

Mieszka w innym miejscu, je co innego.

Bawi się inaczej – może być twym kolegą.

Wystarczy tylko, że go zaakceptujesz,

A te różnice polubić spróbujesz.

Porozmawiajmy o treści wiersza.

Zachęcamy do pokazania obrazków dzieci o innym kolorze skóry, bogatych i biednych, pełnosprawnych i z wrodzoną niepełnosprawnością. Następnie zapytajmy dziecko:

·         Czy to dobrze, że się od siebie różnimy?

·         W czym jesteśmy do siebie podobni?

·         Czy podobieństwa są nam potrzebne?

·         Czy różnice mogą nam coś dawać?

·         Czego możemy się nauczyć od siebie dostrzegając pewne różnice?

Proponujemy teraz zabawę rozwijającą sprawność naszych paluszków.

 „Zabawa w chowanego”.

Pięcioro dzieci bawiło się w chowanego. (poruszanie wyprostowanymi pięcioma palcami jednej dłoni)

Gdy się jedno schowało, to ile zostało? (przytrzymanie drugą dłonią kciuka i jego zgięcie)

Czworo dzieci bawiło się w chowanego. (poruszanie wyprostowanymi czterema palcami)

Gdy się kolejne chowało, to ile zostało? (przytrzymanie drugą dłonią palca wskazującego i jego zgięcie)

Troje dzieci bawiło się w chowanego. (poruszanie wyprostowanymi trzema palcami)

Gdy się kolejne schowało, to ile zostało? (przytrzymanie drugą dłonią palca środkowego i jego zgięcie)

Dwoje dzieci bawiło się w chowanego. (poruszanie wyprostowanymi palcami)

Gdy się kolejne schowało to ile zostało? (przytrzymanie drugą dłonią palca serdecznego i jego zgięcie)

Ostatnie dziecko poszło szukać kolegów. (poruszanie wyprostowanym małym palcem)

I znowu pięcioro dzieci bawiło się w chowanego...

 

Proponujemy teraz zagadki pantomimiczne: „Co lubimy robić razem?”

Dzieci wypowiadają się, co lubią robić w domu razem z rodzicami, w co się wspólnie bawią, jak spędzają razem wolny czas. Następnie przedstawiają ulubione czynności bez słów, za pomocą mimiki i gestów. Rodzice odgadują, a później zamieniają się rolami.

Zachęcamy do zabawy „Badamy swoją twarz”.

Jest to zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku.

Dziecko za pomocą dotyku bada kształt głowy, wypukłość nosa, uszu i policzków, ułożenie brwi...

Rodzic pyta;

·         Jaki kształt ma głowa?

·         Jakie są twoje włosy? (proste, kręcone, miękkie...)

·         Wymień części twarzy...

Zapraszamy do zabawy plastycznej. Na szarym papierze rodzic odrysowuje postać swojego dziecka (dziecko leży na podłodze, na której jest szary papier), a następnie wspólnie wypełniają kontur różnymi materiałami (bibuła, farby, gazety, mazaki, kredki i inne). Dziecko decyduje jak chce wyglądać.

Podczas wspólnej pracy słuchamy piosenek Majki Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są” i „Kolorowe dzieci”.

W tym roku nie świętujemy w przedszkolu. Nie możemy Wam przygotować dnia pełnego niespodzianek. Nie pójdziemy na wycieczkę, nie pobawimy się razem. Wasi rodzice na pewno przygotują Wam dużo niespodzianek. Może pójdziecie do ZOO? My możemy Wam zaproponować wirtualny spacer do takiego ogrodu. Chętne dzieci zapraszamy do obejrzenia filmu przedstawiającego wrocławskie ZOO i jego mieszkańców.

Życzymy Wam wspaniałej zabawy i miłego dnia pełnego niespodzianek i prezentów!


02.06.2020r.

Witamy wszystkich w kolejnym dniu. Przypominamy, że w tym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach egzotycznych, których nie możemy spotkać w naszym środowisku. Będziemy rozwijać zainteresowania światem tych zwierząt i poszerzać wiadomości na ich temat.

Rozpoczynamy zabawą „Pięć małych małpek”. Zapraszamy do skoków i podskoków.

Rodzic pokazuje obrazki i mówi dziecku jakie to miejsce:

1

DŻUNGLA – to wilgotny las tropikalny, w którym żyją liczne dzikie zwierzęta. W dżungli jest ciepło i wilgotno bo często padają tam deszcze. Roślinność jest tak bujna, że trudno jest przejść. W dżungli żyją krokodyle, papugi, małpy, tygrysy, słonie...

2

SAWANNA – to obszar na którym rzadko pada deszcz, rosną tam głównie wysokie trawy, gdzieniegdzie można spotkać krzewy i drzewa. Żyją tam lwy, żyrafy, antylopy, zebry, hieny, gepardy...

3

PUSTYNIA – to bezludny obszar całkowicie lub prawie całkowicie pozbawiony wody i roślinności. Drzewa i trawę można zobaczyć jedynie w oazach, gdzie są źródła. Na pustyni w dzień jest bardzo gorąco, a nocą chłodno. Żyją tam wielbłądy, skorpiony, grzechotniki...

Zapraszamy do ZOO. Razem obejrzymy ciekawe filmy: „Poznajemy zwierzęta w ZOO” i „ZOO”-prezentacja multimedialna dla przedszkolaków.

·         Jakie zwierzęta mieszkają w ZOO?

·         Co to jest ZOO?

·         Jak należy zachować się w ZOO?

·         Dlaczego nie można karmić i drażnić zwierząt?

·         Dlaczego zakłada się ogrody zoologiczne?

Zagadki: „Czyje to dziecko?”

Rodzic prosi dziecko o wysłuchanie zagadki i odgadnięcie, czyje to są dzieci.

Moja mama jest wielka jak góra słoniowa.

Nawet lew ucieka lub przed nią się chowa.

Lubię, kiedy razem wędrujemy sobie

albo gdy mamusia prysznic z trąby robi. (słonik)

 

Różne są na świecie koty, koteczki, kociaki.

Tato jest największym kotem. Ja też będę taki.

Kiedy ryknę, zaraz wszyscy będą drżeli z trwogi,

a gdy paski me zobaczą, wezmą za pas nogi. (tygrysek)

 


WITAMY WSZYSTKIE DZIECI I RODZICÓW!

03.06.2020r.

Utrwalamy pojęcia: duży, mały. Rodzic prosi o podanie określeń dla dzieci zwierząt; duży słoń - mały słonik, duży tygrys - mały tygrysek, duża foka - mała foczka, duży pingwin - mały pingwinek. Dziecko podaje inne przykłady z użyciem określeń duży i mały.

Pośpiewamy, potańczymy – zapraszamy do „BRAZYLIJSKIEJ SAMBY”.

Proponujemy gimnastykę buzi i języka. Troszeczkę poćwiczy nasza buzia i język. Zapraszamy.

·         Małpka się cieszy, małpka jest smutna. (dzieci robią odpowiednie miny)

·         Krokodyl otwiera paszczę. (dzieci otwierają szeroko usta)

·         Tygrys się najadł. (dzieci oblizują wargi)

·         Żyrafa wyciąga szyję. (dzieci dotykają czubkiem języka do nosa)

·         Zebry biegną. (dzieci kląskają językiem)

·         Lew jest śpiący. (dzieci ziewają)

·         Antylopa zjada trawę. (dzieci naśladują żucie, usta maja zamknięte)

Obejrzyjcie i posłuchajcie jakie odgłosy wydają zwierzęta dżungli. Może spróbujecie naśladować głosy tych zwierząt?

A tu obejrzyjcie filmik o zwierzętach Afryki. Jak się nazywają i jakie wydają dźwięki.

Na zakończenie zapraszamy dzieci do zabawy matematycznej. Rodzic opowiada historyjkę, a dziecko manipuluje liczmanami np. guziki, patyczki, maskotki, kredki itp. i odpowiada na zadane pytanie.

·         Na drzewie siedziały 3 małpki. 2 małpki zeskoczyły z drzewa. Ile małpek zostało na drzewie?

·         Na wybiegu dla zwierząt stały 3 żyrafy i 3 zebry. Ile było zwierząt na wybiegu?

·         Na wybiegu stało 5 słoni i 2 tygrysy. Których zwierząt było więcej?

·         W rzece pluskały się 3 hipopotamy. Po chwili do zabawy dołączyły 2 hipopotamy. Ile hipopotamów  bawiło się w rzece?

Dla chętnych dzieci i rodziców proponujemy zaprojektować i wykonać razem z dzieckiem AFRYKAŃSKI STRÓJ.

Możemy go wykonać z materiałów dostępnych w domu.

Dla dzieci, które lubią pracować wspólnie z rodzicem proponujemy wykonać lwa z rolki .

Rodzicom dziękujemy za współpracę.

Miłej zabawy!


04.06.2020r.

WITAMY WSZYSTKIE DZIECI I RODZICÓW!

Zapraszamy na kolejny dzień zabawy. Na początek trochę ruchu. Zabawa przy piosence z filmu „Król Lew”. (dziecko interpretuje piosenkę według własnego pomysłu)

Zachęcamy do obejrzenia albumów lub atlasów przyrodniczych z waszej domowej biblioteki. Utrwalajcie nazwy zwierząt żyjących na różnych kontynentach oraz ciekawostki z ich życia.

Poprosimy Rodziców o przeczytanie wiersza. Ireny Salach „Podróże”

Razem z panią zwiedzaliśmy

kraje egzotyczne,

widzieliśmy tam rośliny

i zwierzęta fantastyczne.

Pierwszy etap tej podróży

-słoneczna Afryka.

Tutaj żyje lew, żyrafa,

pawian, co koziołki fika.

Słonie możesz też zobaczyć

i hipopotamy.

Gdy krokodyl się pojawi,

to zmykaj do mamy.

 

Czas na Indie tajemnicze.

Ileż tutaj zwierząt żyje:

tygrys, pyton, aligator,

nawet koralowe żmije.

Zaś w Australii na nas czeka

dingo, kangur i papuga,

struś, koala, nawet rekin,

co do dzieci oczkiem mruga.

Tak, on mruga do nas okiem

z kartki kolorowej.

Te podróże odbyliśmy

dzięki książce naszej nowej.

 

·         Jakie kraje zwiedzały dzieci ze swoją panią?

·         Afryka jest domem dla jakich zwierząt?

·         Indie są domem dla jakich zwierząt?

·         Dla jakich zwierząt domem jest Australia?

·         Proszę wymienić zwierzęta jakie dzieci widziały w Afryce? (lew, żyrafa, pawian, słoń, hipopotam, krokodyl)

·         Spróbujesz przeliczyć te zwierzęta? (6)

·         A teraz wymień zwierzęta, jakie widziały dzieci w Indiach. (tygrys, pyton, aligator, żmija)

·         Również przelicz ile ich było. (4)

·         Na koniec wymień zwierzęta jakie dzieci widziały w Australii. (dingo, kangur, papuga, koala, struś, rekin)

·         Przelicz także ile jest tych zwierząt. (6)

A teraz posłuchajcie wesołych rymowanek o zwierzętach.

Udało Wam się zapamiętać wszystkie zwierzęta? Spróbujcie je wymienić. Podzielić na sylaby – możecie klaskać, tupać lub skakać.

Proponujemy zagadki o zwierzętach egzotycznych.

Jest królem, lecz nie w koronie

Ma grzywę choć nie jest koniem. (lew)

 

Chociaż ma torbę,

nie jest listonoszem.

W swej torbie na brzuchu

własne dzieci nosi. (kangur)

Każdego zoo jest ozdobą.

Choć nie gra w orkiestrze

trąbę nosi z sobą. (słoń)

Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję

więc pewnie nie często ją myje. (żyrafa)

Bardzo piękna, kolorowa

i powtarza różne słowa. (papuga)

 

Ma futerko czarno-białe,

a na głowie uszka małe.

Ten miś chętnie w trawie siada

i bambusem się objada. (panda)

Z zabaw i figli zwierzak ten znany

lubi też bardzo zjadać banany. (małpa)

 

Jest podobny do niedźwiadka.

Przez dzień cały liście żuje.

Żeby z drzewa się nie zsunąć,

mocno gałąź obejmuje. (koala)

Jest szybki, zwinny, giętki

i cały w plamki i cętki.

Biega najszybciej na świecie,

co to za kocur? Już wiecie? (gepard)

 

Ten gad się niczym nie zasłania,

chociaż jest mistrzem maskowania,

bo kiedy zechce, kolor zmienia

przyjmując barwę otoczenia. (kameleon)

 

W kostiumiku czarno-białym,

w zoo ją zobaczyć możesz,

inna znowu śmiałym krokiem

przejść przez jezdnie Ci pomoże. (zebra)

 

Najodważniejszego

przestraszyć by mógł.

Ten zwierz, co na nosie,

ma potężny róg. (nosorożec)

Nie chodzi, a pełza.

Syczy groźnie wciąż,

nie zbliżaj się do niego,

bo to właśnie... (wąż)

Ma paszczę, a w niej zębów miliony,

a przy tym jest ciągle nienajedzony. (krokodyl)


WITAMY WSZYSTKIE DZIECI I RODZICÓW!

05.06.2020r.

Zapraszamy teraz do zabawy ruchowej. Śpiewamy, tańczymy, ruszamy się do znanej piosenki „Idziemy do ZOO””

Zachęcamy dzieci do zabawy słownikowej „Wśród zwierząt naj...?”

Rodzic pyta, a dziecko odpowiada.

·         Najwolniej poruszają się?... (żółwie)

·         Najszybciej biegają?...( gepardy)

·         Najdłuższą szyję ma?... (żyrafa)

·         Najlepiej skacze?... (kangur)

·         Najcięższy na lądzie jest?... (słoń)

·         Najbardziej rozbrykane są?... (małpy)

·         Najbardziej leniwe zwierzę?... (leniwiec)

·         Najostrzejszy nos ma?... (nosorożec)

A teraz proponujemy zabawę „Prawda czy nieprawda”.

·         Słonie lubią bujać się na gałęzi.

·         Żyrafa ma krótką szyję.

·         Tygrys jest nazywany królem zwierząt.

·         Najwolniej poruszają się żółwie.

·         Najbardziej rozbrykane i figlarne zwierzęta to małpy.

·         Największe uszy ma tygrys.

·         Najlepszym skoczkiem jest aligator.

·         Najwyższa ze wszystkich zwierząt jest żyrafa.

·         Papugi to ptaki, które nie fruwają.

·         Zebry mają biało-czarne pasy.

Kolejna zabawa: „Afrykański masaży”.

Usiądźcie dzieci na dywanie ze swoją mamą tak, aby była odwrócona plecami do Was i czytała wierszyk.

Dzieci rysują na plecach mamy:

·         Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze. (rysowanie koła)

·         Nasz jeep po pustynnym piasku wolno jedzie. (małe kółeczka)

·         Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie chodu słonia - stukanie otwartą dłonią)

·         Przy palmie siedzi małpa, po głowie się drapie. (drapanie)

·         A ja przytulam się mocno do mojego taty. (gest objęcia partnera)

·         Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy. (uderzanie pięściami)

·         Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła. (rysowanie chmur)

·         Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)

Może nauczymy się nowej piosenki „Dżungla”? Zachęcamy i zapraszamy do nauki.

Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,

poplątane zwoje dzikich lian.

Mieszka sobie w bambusowej chatce

Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.

 

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,

Małpy na gitarach grają.

Ambo tu, Ambo tam,

Ambo tu i tam. x2

 

Ambo, Sambo doskonale znam go,

węża się nie boi ani lwa.

Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,

w dłoni coś smacznego zawsze ma.

 

Rej: Strusie mu się w pas kłaniają,

Mały na gitarach grają.

Ambo tu, Ambo tam,

Ambo tu i tam. x2

Na zakończenie dla chętnych dzieci proponujemy obejrzeć kilka krótkich filmików o zwierzętach z serii: „Encyklopedia zwierząt dla dzieci”.

·         Żyrafa 

·         Słonie   

·         Nosorożec  

·         Lew  

·         Kameleon  

·         Małpy  

·         Delfin  


 

MOTYLKOWE  ZABAWY Z TRAMPOLINKIEM, poniedziałek 01.06.2020r.

 

„Wszystkie dzieci nasze są! ”

KOCHANE DZIECIACZKI DZISIAJ WASZE ŚWIĘTO !!!

4

  • Z tej okazji dla Was piosenka Majki Jeżowskiej „ Wszystkie dzieci nasze są”
  • Dziś swoje święto obchodzą dzieci na całym świecie, dlatego posłuchajcie wspólnie wiersza „ My dzieci świata”
  • Wszystkie dzieci mają ze sobą wiele wspólnego ale też każde z Was jest wyjątkowe.
  • Kolorowanka do samodzielnego pokolorowania „ Dzień Dziecka”

(do pobrania)

  • Życzenia z okazji DNIA DZIECKA

Radosnego i mile spędzonego dnia życzą

wychowawczynie grupy „ Motylków”

Kolorowanka - Dzisiaj Dzień Dziecka